17 d’ag. 2012

Llibres

LLIBRES
(Opinió)





Ara que per culpa del ramadà teatral m’estic més a casa i em dedico a endreçar la biblioteca, m’he trobat amb una pila de llibres que m’han portat  molt bons records d’infantesa. A la mort del meu pare vaig heretar la seva biblioteca, una quantitat important de llibres que sempre van formar part del meu paisatge infantil.
Posant ordre a les lleixes, n’he tingut de manipular molts, inclosos els del meu pare i entre ells, volums de l’època en que es relligaven pel sistema dels plecs sense guillotinar, amb la qual cosa era el propi lector qui, mitjançant una eina amb fulla, anava separant les pàgines. Gràcies a això he fet un viatge als anys quaranta, doncs el meu pare a més de bon lector era comprador en llibreries de vell i per això tinc molts exemplars relligats per aquest sistema, forces editats abans que ell nasqués.
Un dels bons records que tinc d’aquesta època, era quan l’home tornava de Barcelona, suposo de fer alguna gestió per a la empresa, i arribava amb el cotxe de línia al vespre. Quasi sempre portava un paquet embolicat en paper d’embalar lligat amb un cordill: “llibres”, pensava jo, i després de sopar, si m’havia portat bé, em deixava separar les pàgines d’aquells exemplars, de vegades polsosos, amb un obrecartes daurat que per mi era com una mena de punyal sagrat que servia per descobrir el que s’amagava dins d’aquells fulls, tot i no saber llegir. Era un murri el meu pare, despertant-me l’interès per la cultura.
Actualment els llibres estan més ben editats, especialment en el que respecta a la tipografia; el paper és més bo i els sistema offset fa que la impressió sigui més clara, però em sap greu que els meus fills s’hagin perdut vivències d’aquesta categoria; espero que en guardi’n altres de tan bones a la seva memòria.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada