TOP HAT
(al Aldwych Theatre de Londres)
Fa molts
anys que desitjava veure un musical de Irving Berlin, per diversos motius,
entre ells perquè és un dels grans músics americans i possiblement perquè de
jove en vaig veure molts al cinema. Finalment avui he pogut acomplir el meu
desig, però atenció, no penso dir aquella bajanada de que ara ja em puc morir,
perquè no en tinc punyeteres ganes; una cosa és voler quelcom i l’altra tocar
el dos. Top Hat (barret de copa) és
un clàssic i al West End londinenc l’estan fent des de aproximadament un any.
Berlin va
néixer el 1888 en un poblat de Bielorússia, no se sap amb massa seguretat quin,
i tota la família va emigrar quan ell era una criatura a Nova York. Ben aviat
va començar a escriure cançons i als 23 anys es va fer famós amb Alexander’s Ragtime Band. A partir d’aquí
ja no va parar, i com que va viure 101 anys, doncs imagineu-vos el que va escriure.
La seva música és molt fàcil d’escoltar i t’enganxa amb facilitat; aquesta és
una de les claus del seu èxit.
Barret de
Copa va néixer com a peli musical als anys 30 produïda per la RKO, en plena
explosió del cinema sonor i tot i ser els anys de la gran depressió, va ser un
èxit brutal amb Fred Astaire i Ginger Rogers com a protagonistes, cosa que no m’estranya
ja que eren uns excel·lents i innovador ballarins. El musical, doncs, és un
extret de la pel·lícula i no se’n amaguen; els actors principals són clavats al
duet Astaire – Rogers. La història és irrellevant: ballarí famós viatja a
Londres i coneix noia, però hi ha una confusió de personalitat i...
La posada en
escena és de les que fa caure de cul: escenari en continu moviment, canvis de
situació, diferents pisos, mobiliari luxós... el vestuari al mateix nivell: les
dones quasi sempre amb vestits de nit i joies fantàstiques i els homes la major
part de l’obra d’smoking o frac. Tot (intencionadament) molt naïf. La
il·luminació molt bona ajudant a augmentar els efectes desitjats.
La música, a
part de la seva qualitat i de números tan coneguts com Cheek to Cheek o Let’s Face
the Music and Dance, interpretada magistralment per una orquestra de quasi
20 músics que sonava de meravella. La part actoral molt bona amb un elenc molt
equilibrat: parella protagonista, segona parella tirant a còmica, secundaris
clàssics, com el criat, el pretendent, etc... Tots actuen, canten i ballen molt
bé. Feia anys que no veia una exhibició de tap
dance tan bona. En aquest tipus de revista l’estructura és molt clàssica i l’únic que et pot sorprendre
és l’altíssima qualitat.
L’Aldwych
quasi ple i el públic entregat. A més en aquest tipus de musical, una vegada
acabat l’últim quadre, tota la companyia s’acomiada i saluda en una espècie de
fi de festa que és una mena d’epílog on es repassen tots els temes, cantant i
ballant, i això als anglesos els encanta, tots drets aplaudint al ritme de la
música vessant les restes de beguda que han comprat a l’intermedi i encara
els queden en els vasos de plàstic. Són com la canalla...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada