28 de set. 2013

Good Bye Barcelona

GOOD BYE BARCELONA
(al Teatre del Raval)




Avui, quan entravem al Teatre del Raval ens donaven una mena de diari on s’explicava somerament que eren les Brigades Internacionals que van venir a Espanya a combatre el feixisme durant la Guerra Civil. És el tema del musical Goodbye Barcelona que aquí va obrir portes ahir, i aquest diari era el programa de mà.
A partir d’una història de Judith Johnson, KW Lewkowicz va posar-hi lletra i música fins a formar un musical que s’estrenà el novembre del 2011 al Arcola Theatre de Londres, un d’aquests que pertanyen al Off West End, estan a la quinta punyeta i et fan la funció pràcticament a la falda. Ara, fins el 10 de novembre la podrem assaborir a Barcelona, i a poc que sigueu sensibles als fets i admireu el valor d’aquest voluntaris, us emocionarà pel tema i perquè l’execució és impecable.
Narra la història de Sam, un jove idealista londinenc de divuit anys que se’n va a Espanya per unir-se a les Brigades Internacionals. Rebecca, la seva mare vídua, hi està en contra però el deixa fer i finalment més tard ella també s’hi allista. La trama és simple però te una càrrega emocional molt forta i honora a aquella colla de quixots, alguns d’ells eixelebrats, que van perdre la vida per defensar unes idees lluny de la seva llar. M’acabo de treure el barret.
La dramatúrgia és de Carlos Be —nom que aquests dies sona molt per Barcelona— i la direcció de Fran Arráez; excel·lent treball d’ambdós, que sumat a l’escenografia de Abdón Alcañiz obté un gran resultat amb poca despesa econòmica. Tres o quatre caixes de fusta fan de tot: barricades, taules de taberna, lliteres de campanya... material que mouen els mateixos actors per fer els canvis d’escenari, molt freqüents, per cert. Il·luminació i vestuari molt bé.
A escena nou actors que han cantat de meravella, però que han convençut a més per les excel·lents actuacions; no n’hi ha prou en cantar bé i no desafinar. Hi ha hagut moments especialment emocionants —no em fa vergonya dir que en algun moment m’han saltat les llàgrimes— i no ha estat només per les seves veus boniques. És clar que tenien un acompanyament musical de luxe i no precisament per la quantitat, sinó exclusivament per la qualitat. Dani Campos al piano, Quico Pugés al cello i guitarra,  i Miquel Biarnés a la percussió han sonat com una orquestra.
El Teatre del Raval fins a la bandera i un públic enardit ha aplaudit una i una altra vegada escalfant-se les mans i gratificant al equip artístic. Dues hores d’un gran espectacle que, possiblement a les persones de determinada manera de pensar no els agradarà, però això ja són elucubracions de persona malpensada. La gent “normal” —i perdoneu les cometes— aneu-hi, no us la perdeu, seria com... no sé... no haver anat a la Via Catalana. Òndia el que acabo de dir!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada