CÓMICO
(al Teatre Joventut de l'Hospitalet)
Jo em confesso admirador de El Brujo, aquest còmic que es fa dir
Rafael Álvarez, o és a l’inrevés? Porto vistos uns quants muntatges d’ell i encara
no m’ha defraudat mai; n’he vist de molt bons i algun que no ho ha sigut tan,
però sempre he sortit satisfet i amb les piles carregades després d’haver rigut
força i —més important— somrigut molt.
L’espectacle que ha fet avui
al Teatre Joventut de l’Hospitalet es titula Cómico, i porta aquest nom perquè fa, segons ell, un repàs a una
pila d’anys de professió, però en realitat el que fa damunt l’escenari és el
que li surt de... el que li surt amb més facilitat, que és anar amunt i avall al
llarg de la seva vida i parlar de la seva infància, autèntica o falsa, i dels
seus amics de la faràndula, com Pepe Rubianes, o dels polítics actuals, o dels
místics del Segle d’Or espanyol, sense oblidar al seu estimat Quevedo al que
dedica dos apunts: Gracias y desgracias
del ojo del culo, i aquell sonet d’amor que acaba amb el famós vers polvo seràs, más polvo enamorado.
Tot aquest aiguabarreig —i
ho qualifico així amb admiració— interpretat a
la seva manera. El Brujo és un
actor que domina la expressió corporal i especialment la facial; les seves
cares són impagables i si l’heu d’anar a veure us recomano la fila 1 per no
perdre’s detall. Com a director del seus espectacles s’ha de dir que domina el
tempo perquè la funció mai decaigui. Ha arribat a un punt en que certs
moviments, les seves coreografies, ja porten un segell brujo que les fa recognoscibles, així com algunes frases que mai
poden faltar, com la seva preferida per referir-se a que el públic del dia és
molt culte: hoy hay nivel.
Cómico
possiblement no sigui el seu millor espectacle, però no ens ha defraudat. La
posada en escena sòbria: res, i el vestuari pantalons de xandall i frac negres
que, ell ho sap, contrasten amb la seva magnífica i arrissada cabellera blanca.
Amb el públic hem estat de pega: només d’engegar ja ha sonat un mòbil, però
ell, àgil, ha dit dirigint-se a la persona responsable que si era per a ell, no
s’hi podia posar. Però encara n’han sonat més; a una bona (cabrona?) dona, dues
vegades seguides. En quan al comportament, gran part del públic ha abusat de
riallades cridaneres, aplaudiments fora de temps i comentaris en veu alta. No
seré jo el que digui que era un públic poc educat —sort que hi havia nivell—
però si algú altre ho diu, jo li donaré la raó.
Un Teatre Joventut ple ha
gratificat l’artista amb forts aplaudiments. Per a qui pugui interessar, aquest
xicot tornarà a Barcelona el gener, al Teatre Condal amb La Odisea.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada