27 de juny 2014

Estripar la Terra

ESTRIPAR LA TERRA
(a la Sala Joan Brossa de La Seca)



Estripar la terra, segons el DIEC és remoure el sòl a poca profunditat a fi de facilitar un treball posterior com ara la llaurada, i Josep Maria Miró s'apropia d'aquesta bonica imatge per donar títol a la seva última obra, on un dels seus personatges queda fascinat pels dibuixos  que queden en els camps després que els tractors hagin fet aquesta labor. La història passa al medi rural i el personatge que s'admira per aquest fet prové de la ciutat.
El Lluís i el Raül són els responsables de la casa de cultura del seu poble, en un moment en que les retallades colpegen precisament això: la cultura. Estan sobrepassats de feina ja que s'acosta el festival anual on hi participa pràcticament tot el poble. Entre els dos amics hi ha molta tensió per problemes de feina i personals. El Miquel és un nouvingut a la vila que col·labora desinteressadament per tirar endavant la festa...
L'obra aborda varis problemes, les dificultats pressupostàries de la cultura en els moments actuals, les retallades i la por a perdre la feina, la confiança en persones desconegudes, però al final surt l'autèntic dilema: una mala acció d'adolescent t'ha de marcar la vida per sempre? Hi ha alguna manera de redimir-se? És just quedar marcat sense remei per accions fetes quan s'és menor?
El tema és interessant i delicat, i el plantejament adequat, però penso que hi ha hagut fallades d'execució, on l'autor ha caigut en redundàncies excessives. Els dos amics s'han estat retraient problemes i defectes de forma massa reiterada, cosa que ha impedit que l'obra avancés al ritme desitjable. S'ha passat massa per sobre de problemes que patien els protagonistes i que, d'haver-hi aprofundit, haurien millorat la comprensió de la problemàtica general. Per aquí crec que l'obra ha fluixejat.
En canvi hi ha hagut aspectes molt positius, com el tractament dels flash-back, utilitzant canvis de llum i fent caminar els protagonistes d'esquena, simbolitzant que estàvem rebobinant. L'escenografia molt correcte i la il·luminació adequada, especialment en els moments citats dels flash-back.
Nit d'estrena a la Seca i la sala Joan Brossa plena fins dalt. Aplaudiments i salutacions a dojo. Miró és un autor una mica irregular, capaç d'escriure una joia com El Principi d'Arquímedes o una gatada —Pitarresca— com Gang Bang, o sigui que podeu triar. Jo, després de l'espectacle, he triat sopar amb la parella que m'havia lligat, a la magnífica terrassa d'estiu de La Seca, on dues noies (guitarra i violí) ens han obsequiat amb temes de Héctor Villalobos i Astor Piazzola. Un plaer.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada