6 de nov. 2014

El President

EL PRESIDENT
(a la Sala Tallers del TNC)



Avui al TNC s'ha estrenat EL PRESIDENT, obra de Thomas Bernhard que ja s'havia presentat al Temporada Alta de Girona el 25 d'octubre. Aquesta peça que ja porta quasi quaranta anys a l'esquena podria perfectament haver estat escrita la setmana passada, tan poc han canviat les coses, malauradament, en les esferes del poder dels anomenats països civilitzats.
En un estat, possiblement centreeuropeu, el president i la seva dona han sofert un atemptat. Hi han mort el coronel responsable de la seguretat i el gos de la primera dama. A la primera escena veiem a la dona del president arreglar-se per anar al enterrament de l'oficial, asseguda en una taula enfront al públic com si estigués davant d'un mirall; l'ajuda, callada, la seva cambrera.
Aquesta primera escena que dura la meitat de la funció és el que aguanta l'obra. Un monòleg de prop d'una hora en que aquesta primera dama mostra la seva baixesa moral, el menyspreu envers als seus inferiors (la criada), la problemàtica del enquistament en el poder, la por a l'anarquisme, la deriva cap al feixisme...La primera dama diu fàstics de tot i només es lamenta de la pèrdua del seu estimat ca. Rosa Renom està immensa en aquest paper; es mou amb desimboltura per l'escenari —atenció, moviments escènic a càrrec de Ferran Carvajal— passa de les actituds despòtiques a la tendresa —quan recorda al gos—, insulta a la cambrera, es fa llengotes a ella mateixa davant el mirall, llença coses pel terra...
La part en que intervé més el president és més fluixa. Tot i que Francesc Orella en fa una bona interpretació, és un pèl repetitiva, doncs ja ens hem assabentat de la història a través de la primera dama, a més tota la interacció amb la seva amant m'ha semblat excessivament banalitzada, o sigui que la segona meitat se m'ha fet feixuga. Hauria preferit quedar-me amb el monòleg del primer tram, però Bernhard la va escriure com la va escriure i Portacelli l'ha adaptat com l'ha adaptat, i no hi ha més cera que la que crema.
Escenografia bona de Paco Azorín i il·luminació adequada de Maria Domènech. La Sala Tallers plena, i al ser dia d'estrena hi havia tothom que hi havia de ser, o sigui crítics i companys de professió, menys els afortunats que treballen. Estarà en cartell fins el 28 de desembre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada