21 de març 2015

A la Burgesa

A LA BURGESA
(al Teatre Akadèmia)



Arthur Schnitzler va ser un metge neuròleg vienès que va viure a cavall del últim terç del segle XIX i el primer del XX. Al marge de la seva professió se'l coneixia com a novel·lista i dramaturg; La Cacatúa Verda i especialment La Ronda el van projectar a la fama. David Pintó ha agafat un relat curt d'aquest autor i l'ha convertit en un musical de petit format, sent l'autor del llibret i lletres de les cançons. La música li ha estat encarregada a Dani Campos, així com la direcció musical.
La història, com en totes les operetes —perquè al final es tracta d'una opereta— és senzilla i bàsica a més no poder. A la Viena de finals del XIX, l'alta burgesia, rica, riquíssima s'avorreix. Troba les reunions socials pesades, les òperes llargues i les jornades soporíferes. Els més eixerits han marxat a llocs més animats. Alfred Von Wilmers, un home riquíssim, té un amic a Nàpols i Josephine Weninger, una demi-mondaine, la amiga a París. Ambdós, tot i que no es coneixen, coincideixen en el fet de que escriuen als seus amics a l'estranger explicant la seva situació. Un bon dia tan l'Albert com la Josephine prenen una decisió: es disfressaran amb robes senzilles i sortiran com a menestrals en busca d'aventures amoroses en el poble baix, i coincideixen...
L'escenografia és senzilla però efectiva: l'espai de l'esquerra representa la vivenda de la noia, i el de la dreta el del noi; al mig un espai comú que servirà de lloc de trobada, parc, camp... El vestuari també adequat: pompós quan son rics, senzill, senzill quan són pobres. Una il·luminació ben administrada ha fet la resta, però l'important en una obra musical és la música i com s'interpreta.
Dani Campos signa la composició d'unes melodies que ens han de situar en el món de la opereta de finals del XIX, però no s'està de fer alguna picada d'ullet, com en una de les parts en que ens cola un blues, però s'ha de dir que no grinyola gens. En general molt bona partitura. Les interpretacions a càrrec de Albert Mora i Laia Piró, executades amb solvència; alguna de les parts força exagerada, però torno a repetir que es tracta d'una opereta, no de Parsifal. A més de cantar, la parella sap actuar. El suport musical va principalment a càrrec d'un pianista, Josep Farré, que domina l'ofici, sap que no és el protagonista, però col·labora que els que ho són se sentin molt ben encoixinats en tot moment. Li dona les rèpliques en un segon pla la  violinista Ana Fernández. Formen un bon equip musical.
Conclusió: val la pena. Teatre per desemboirar-se, passar-s'ho bé i no rumiar massa, més aviat gens, cosa que de tan en tant és molt aconsellable. Com deien els romans carpe diem. El Teatre Akadèmia a mitja entrada d'un públic que, a tenor dels aplaudiments, s'ho ha passat molt bé.
P.D. Què ha passat amb els somriures i els riures discrets? Perquè sempre hi ha exhibicionistes que per fer palès que s'ho passen de p... mare han de riure a crits? Que no saben que tapen el que diuen els actors mentre destapen la seva falta de respecte envers la resta d'espectadors? Que no...? No. Segur que no.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada