8 de jul. 2015

Penso en Yu

PENSO EN YU
(a la Sala Beckett)



Penso en Yu, o hauria de dir estic obsessionada per Yu? perquè Yu és un estudiant xinès que l'any 1989 (amb vint anys) junt amb dos companys més, va tirar ous reomplerts de pintura vermella sobre un retrat de Mao Zedong, i per aquest fet els van condemnar a 17 anys de presó! Yu va ser alliberat al 2006 amb una greu malaltia mental a causa del tracte rebut durant el captiveri. Carole Fréchette, dramaturga canadenca, impressionada per aquest fet hi va donar moltes voltes fins a escriure l'obra que hem vist avui.
La protagonista de l'obra és una dona a la cinquantena, ex militant de moltes coses que —com li va passar a l'autora— llegeix a la premsa la notícia de l'alliberrament de Yu. Està en plena crisi existencial, s'acaba d'instal·lar a la ciutat intentant començar una nova etapa de traductora, però ha deixat enrere greus problemes mal tancats. A la seva vida apareixen simultàniament dues persones: una noia xinesa a la que s'ha compromés a donar classes de francès, imprescindibles per començar una nova vida al Québec i un home de la seva edat, fuster, per l'error d'un correu mal entregat. Tots tres es veuen confrontats a la història de Yu des de punts de vista molt diferents.
La escenografia de Max Glaenzel és d'una senzillesa i efectivitat de premi i la il·luminació de Kiko Planas hi acaba de posar la cullerada per fer-la encara millor. El que ens comuniquen els efectes de llum és molt important perquè l'obra avança a talls molt curts i les astúcies lumíniques ens ajuden a situar-nos. L'escenari és l'apartament de la traductora, reservant-se els dos laterals per breus intervencions de la xineta i el fuster.
La protagonista, sota la seva obsessió, descuida la feina de traducció, les classes, les tasques domèstiques i quasi la seva vida i mica en mica va involucrant en la seva obsessió els dos nouvinguts. Com que no vull fer spoilers, només diré que arrel de la història de Yu van aflorant episodis dels tres personatges que en condicions normals mai haurien sortit a la llum, i aquí és on es veu la qualitat de la peça, perquè la història de Yu ja la vam llegir al diari i "només" ens va horroritzar i fins i tot emprenyar, però les històries sorgides dels tres personatges són les que ens han emocionat i ens han fet veure la fragilitat emocional dels humans.
Excel·lent direcció d'Imma Colomer que ha trobat el to just que demana la peça, i s'està demostrant com un valor en alça en el món de la direcció. Guiats de la seva mà, la Fina Rius, el Pep Ferrer i la Mar Ulldemolins ho han brodat, com si fos fàcil. Redéu, aquest Grec estem veient coses molt bones. Doncs com deia la meva àvia: pau i que duri.
Per acabar-ho d'arrodonir, acabada la funció i la tanda d'aplaudiments, hi ha hagut col·loqui amb l'autora, la traductora i tota la companyia i com que es veu que no n'hem tingut prou —perquè la gent del teatre som d'una raça que només aniria a dormir amb un garrot darrere—, al bar hem continuat fins que algú ha dit "l'últim que apagui el llum". Una recomanació: no us la perdeu; en cartell fins el dia 26 (aquesta vegaa no m'equivoco), però no badeu. Estic segur que les entrades volaran.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada