10 de set. 2015

André y Dorine

ANDRÉ I DORINE
(al Teatre Poliorama)




Felicitats! M'estic felicitant a mi mateix per l'encert de la meva inauguració de la temporada teatral; és un bon auguri haver començat per aquesta joia que s'exhibeix al Poliorama de la mà de Kalunka Teatro, aquesta companyia del País Basc que porta quatre anys rodant aquesta peça de creació col·lectiva per tot el món, i quan dic tot el món no em refereixo que un dia van anar a Andorra i un altre a Portugal. Vint-i-tres països! A la sortida vam coincidir al Viena, el bar de costat del teatre, amb els components de Kalunka i vam estar xerrant una estona. Em van dir que el país on més havien actuat era la Xina, vuit gires d'un mes, i d'aquí a poc hi tornen, però anem a l'obra.
Segurament que tots hem coneguts matrimonis ja grans que malgrat estimar-se i viure junts, es fan una mica la punyeta i tenen les seves manies contraposades. Així comença l'obra, real com la vida mateixa. Ell, escriptor, la molesta a ella violoncel·lista quan tecleja frenèticament la seva màquina d'escriure, i ella el crispa a ell quan frega les cordes del seu instrument amb l'arquet. Quan el fill els visita demanen la seva atenció amb exclusivitat, ell mostrant-li l'esborrany del nou llibre que ha escrit i ella el jersei que li ha comprat. Mica en mica tota aquesta rutina es capgira; Dorine apareix cada vegada més desendreçada, i un dia surt del wàter amb les calces als turmells: té Alzheimer i a André se li enfonsa el món, però es sobreposa i fa l'impossible per recordar-li qui és i el que han estat l'un per l'altre. Aquest plantejament és un cant a l'amor de veritat, apel·lant als sentiments i no a la raó iniciant un viatge llarg i profund a través dels records.
L'escenografia és molt potent i a la vegada kitsh. Una habitació que recorda aquell teatre de poble on a cada canvi d'escena, amb el teló abaixat es sentien els cops de martell dels tramoistes, però aquí de sobte, i amb un efecte de llum l'escena canviava i et trobaves al carrer amb un André i una Dorine joves, enamorant-se.
A tot això s'ha d'advertir que l'obra és de teatre sense paraules i de màscares, un espectacle en que els tres actors van coberts amb una careta rígida, i et sorprèn que sense cap expressió facial i no dir ni mitja paraula puguin comunicar tants sentiments, però ho fan. L'anomenada expressió corporal està portada a un nivell increïble i amb el moviment del cos ho diuen tot. No és d'estranyar que triomfin en països de cultures absolutament diferents les unes de les altres, perquè la tristesa és trista en castellà o en mandarí.
La meva dona i jo vam tenir vivint amb nosaltres al meu pare fins que va morir als 95 anys. No tenia Alzheimer però sí el que s'anomena demència senil —clar i català, ser molt vell—, i recordo un dia que de cop no va reconèixer a la meva dona, a qui adorava. És la vegada que he plorat amb més sentiment de la meva vida. És terrible veure com a les persones estimades se'ls esborren tots els records per moments; ells potser no ho pateixen, però als del seu entorn sí. L'escena en que Dorine no reconeix a l'André és emocionant, brutal per patètica; no explicaré com s'ho han fet, és una sorpresa.
Com he dit abans la dramatúrgia és col·lecitva, els actors Jose Dault, Garbiñe insausti i Edu Cárcamo han estat genials sota la direcció de iñaki Rikarte, i per acabar-ho d'arrodonir la música és de Yayo Cáceres, aquest argentí ciutadà del món que tan treballa per Ron Lalá com per els Kalunka. El Poliorama ple com un ou d'un públic enardit que ha aplaudit amb ganes, fent sortir a l'elenc a saludar repetides vegades. Els actors estaven emocionats per l'acollida, merescuda, molt merescuda. Si no badeu i us espavileu per aconseguir entrades, teniu temps fins el dia 19 de setembre per veure-la.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada