5 de des. 2015

Medea

MEDEA
(al Teatre Lliure de Montjuic)



Segona entrega de Teatro de la Ciudad al Lliure de Montjuic, avui amb Medea, segons la versió i direcció de Andrés Lima, basada en els textos de Sèneca i Eurípides. En la mitologia grega Medea, filla d'Eetes rei de la Còlquida, és el prototipus de bruixa, i és amb aquestes arts que ajuda a Jàson —del qual s'ha enamorat perdudament— per superar les proves que li permetran fer-se amb el velló d'or. Jasòn i Medea es casen i tenen dos fills, però més tard les coses es torcen i Jàson abandona Medea per Glauca, filla de Creont... i després de fer una pila de disbarats es venja de Jàson amb el que més mal li farà: matant els fills d'amdós. Els clàssics anaven forts...
Andrés Lima ha optat per una escenografia fosca, començant per una pila de gemecs que venien de diversos fronts i el recitat d'una mena de genealogia que acaba en Medea. A escena un (una) corifeu, la dida i Medea que baixa per la grada del teatre per incorporar-se a l'escenari La història ja està en el punt que Creont li mana que abandoni la ciutat.
Pel meu gust avui hem tornat a patir d'un excés de crits. L'obra és tràgica, sens dubte, però les parts d'Aitana Sánchez Gijón (Medea) i d'Andrés Lima (Creont i Jàson) m'han semblat sobreactuades, especialment per la part d'Aitana que ha tret la seva veu més ronca i estripada, fins i tot esgargamellada, i a mi aquests excessos mai m'han agradat. Penso que és més tràgic un cert capteniment, un crit interior, un gest amargant, que l'excès de soroll. Per altra banda l'estètica em pot i veure la protagonista en calces —perquè l'estan empastifant de fang— però amb un cinturó per aguantar la cartutxera del transmissor del micròfon, em fa nosa. El naturalisme d'una dona quasi nua, amb l'adminícul de la tècnica em grinyola. Tampoc m'ha convençut la manera de matar als seus fills (uns ninots de cartró-pedra). L'un el rebota per terra violentament, trencant-li el cap i l'altra el penja d'un fil que baixa del cel de l'escenari.
El que més m'ha agradat ha estat la il·luminació de Valentín Álvarez, tot i que pel meu gust un pèl fosca. Torno a dir el que ja vaig dir ahir. No puc dir que els actors ho hagin fet malament, però per l'enfocament del director penso que no s'han pogut lluir. El públic ha aplaudit amb més entusiasme que ahir, però jo sóc malpensat i penso que possiblement hi ha influenciat el fet que l'Aitana Sánchez —apart del seu estat físic envejable pels seus 47 tacos— és una actriu molt popular gràcies al cinema.
Demà la última entrega de la trilogia amb Antígona, una altra dona del morro fort.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada