19 de jul. 2016

Nit de Tango: Quinteto Real

NIT DE TANGO: QUINTETO REAL
(al Teatre Grec)



El Quinteto Real és, segons Wikipedia, un destacat conjunt d'intèrprets de tango fundat per Horacio Salgán l'any 1960. Ara el porta el seu fill César i pel meu gust fan un tango light més apte per escoltar que per ballar —que per això es va inventar el tango—. Un tango com de cafè concert per sentir en un parc públic al migdia tot prenent un aperitiu a l'ombra dels arbres, i és clar, el tango no és ben bé això.
Per sort el tango, al llarg de la seva història ha evolucionat molt i penso que ha fet un recorregut positiu cap a la seva actualització. De la gran orquestra d'Aníbal Troilo "Picucho", a la d'Astor Piazzola —el gran renovador amb el Libertango—, fins a l'electrònic i fascinant de Gustavo Santaolalla i el seu Bajofondo Tango Club. Per això el que he vist i escoltat avui al Grec m'ha semblat fluix, faltat d'aquell punt canalla que ha tingut sempre el tango.
Les orquestres de tango acostumen a tenir més gruix, amb més violins i més bandoneons, que són els que marquen els cops en el ritme, i el tango modern vol ser estripat per la veu rogallosa del bandoneó. D'això ens en va ensenyar Piazzola abastament.
El què ofereix El Quinteto Real també va un pèl o força curt d'espectacle. El vaig trobar lineal i força avorrit. Presentar-se, començar a tocar, dir el nom de la peça, tocar-ne una altra i tornar a dir el que era, i així fins a que entra la parella de ball, dansar una peça, retirar-se, tocar dos tangos més, donar entrada al cantant que interpretarà un tango i es retirarà per tornar a encetar... Oi que us estic avorrint tal com ho explico? Doncs així va anar la Nit De Tango, tot molt pla.
Heu vist mai el violí d'un intèrpret de tango? Sembla talment que el violinista tingui un problema important de caspa, tot ple de polsim blanc, però no, no es tracta d'una descamació, es pega, la pega amb que freguen l'arc perquè l'instrument soni "gemegant", com els violinistes tzíngars. El violinista d'avui tocava molt bé, però correcte, sense estripar. M'ha recordat més un cafè concert vienès a l'hora de berenar. I amb el bandeonista m'ha passat el mateix. massa formal. Escolteu Piazzola i Bajofondo i entendreu de que parlo. Els ballarins també van ser molt poc atrevits. El tango és extrem amb codis que expressen violència, luxúria i amor mitjançant barridas, mordidas, paradas, alzadas i colgadas. Ballar tango té un punt "macarra" que aquesta nit no he vist. I el mateix m'ha passat amb el cantant. En cap moment m'ha emocionat, lineal com el Julio Iglesias que tot ho canta igual.
En fi, no ha estat la meva millor nit de Grec, però a altres presones els h agradat molt, a jutjar pels aplaudiments els crits de bravo i les peticions de bis, i és com deia el Gallo: hay gente pá tó.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada