30 de març 2018

The Dead Of Stalin

THE DEAD OF STALIN
(peli de Armando Iannucci)





          Si no hi ha teatre hi ha cine. Em sembla que això ja ho havia dit; doncs endavant per parlar de The Dead Of Stalin, La Muerte De Stalin en l'idioma del imperi segons els "aporellos", una raça ultramuntana que habita a la península ibèrica, més enllà de la Sènia.
          Es tracta d'una comèdia basta, mancada de delicadesa, però no us amoïneu que aquesta falta de finezza és més que intencionada, especialment perquè els personatges que hi surten, tots històrics, eren la manca de sensibilitat en estat pur. Stalin, Beria, Malenkov, Khrushev, Molotov, Mikoyan, Bulganin, Zhukov... sense oblidar la filla del dictador, Svetlana i el seu germà alcohòlic. Tota una caterva d'impresentables que van dominar una gran part del món durant una pila d'anys.
          I què se'n fa d'una tropa d'indignes d'aquesta categoria? Doncs una comèdia desmarxada que peta per les costures i et fa passar —al menys a mi— una molt bona estona. El que no sé, és si a alguns comunistes convençuts —si encara en queden— els va fer tanta gràcia. Ja s'ho faran mirar.
          És històric que Iosif Stalin va fer un pet com un aglà el març del 53 i les corredisses per ocupar el seu lloc se sentien des de Kamxatka. Tota la tropa que he anomenat més amunt anaven de cul per ocupar el primer lloc, que finalment, i contra pronòstic es va emportar Khrushev.
          Barrejades amb la història real, hi ha un parell de trames paral·lels mol ben situades, que espongen el guió i donen aire al bloc històric. Sense això potser resultaria pesat. És interessant comparar les escenes de l'enterrament i capella ardent amb les que van viure aquí amb la mort de s'excremència el general Franco. Colló, els dictadors, o els seus successors fan tots el mateix per honorar als que no han tingut gens d'honor: cues i cues amb persones "afectes" al règim, i a veure qui parlarà primer i què dirà.
          El càsting és molt bo, amb una gran part d'actors desconeguts per a mi. Exceptuo Steve Buscemi (Khrushev) i Michael Palin (Molotov); a la resta no els tinc controlats, però vull fer menció d'un tal Paddy Considine, el que representa al responsable de la gravació que estan fent a Ràdio Moscú amb que comença la peli. Un secundari que fa una actuació memorable, de premi. Tot i així, el mèrit, com sempre s'ha de donar al director Armando Iannucci, anglès fill de pare napolità i mare escocesa; el mestissatge sempre és bo.
          En quan a la música, la banda sonora és d'un novell, Christopher Willis, correcte sense massa protagonisme, doncs la major part del so està ocupat per música clàssica: Piano Concert en A major de Mozart, Simfonia núm. 6 de Tchaikovsky i Preludi núm. 4 de Chopin.
          Jo em vaig divertir molt. No és una obra mestra, però sí d'aquelles amb un estil que de tan en tant val la pena visitar per "agafar aire". Un detall simptomàtic: a Rússia l'han prohibit per trobar-la excessivament satírica i poc respectuosa. Les dictadures sempre igual, no saben riure's d'ells mateixos, pobra gent.

1 comentari:

  1. El millor de la pel·lícula són els actors. El Simon Russell Beale, el conec d'una sèrie, i és brutal, m'agradaria molt veure'l en directe. A qui sí he vist en teatre és el Paddy Considine en la millor obra de l'any passat a Londres, "The Ferryman".
    Si no l'has vista, et recomano la sèrie del Iannucci "The Thick of It". Una sàtira política, un "Sí Ministre" passat de voltes que ni amb subtítols t'assabentes del què passa. Aquesta peli no li arriba ni a la sola de la sabata. O sigui que si t'ha agradat, la sèrie t'encantarà.

    ResponElimina